Kis Pannonia történet


Csepelen az első motorkerékpár 1929-ben készült az egykori WM (Weiss Manfréd Művek) gyárában. A sorozatgyártás 1931-ben kezdődött a 100-as Csepelek „Pirostankos” verziójával. Később megjelentek az úgynevezett „Nikkeltankos”, és „Sárgatankos Turán” típusok is. A fejlődést a második világháború szakította félbe. A teljesen lebombázott gyár újjáépítése után folytatódott a 100-as, majd a 125-ös modellek gyártása. Komoly előrelépésnek számított a 250-es előbb ikerdugattyús, majd egydugattyús modellek megjelenése.

És beindul a futószalag...

A Csepel 250 továbbfejlesztéseképpen, a teljes váz és futómű áttervezésével 1954 őszén jelentek meg az első Pannoniák. A jóhírű csepeli gyártmányoknak nagy lendületet adott az új modell a Pannonia TL, ami korszerű, megbízható motorkerékpár volt. A kezdeti Pannonia versenyváltozataival is szép sikereket értek el a gyári versenyzők, Így például 1956-ban a franciaországi 24 órás versenyt, a Bol’dor-t is Pannoniával nyerte meg Kurucz György és Reisz István. Az újabb Pannonia típusok is sikeresek lettek, így a TLT, TLB és TLF típusok.

TLB, a luxusváltozat elsősorban NDK exportra készült

A legkedveltebb magyar motormárka csillaga meredeken ívelt felfelé. A gyár nem tudta kielégíteni a fokozódó keresletet, nem csak belföldön, de külföldön sem. A T1 – T4 típusok után 1964-ben megjelent a T5, a minden idők legnagyobb darabszámában gyártott Pannoniája. A jól bevált strapabíró motorkerékpárból bőven jutott a szovjet piacra is. A biztos siker T5 modellhez a gyárvezetés nem mert komolyan hozzányúlni, bár készültek új prototípusok és krossz modellek is, az alapmodell és annak krómozott és divatos színezetű luxusváltozatai maradtak gyártásban. Mire a P10 és a kéthengeres P20 megjelentek a konkurens motorkerékpárgyárak jócskán beérték a csepelieket. A P20 kései megjelenésével a gyár egy jó gyorsulóképességű, robbanékony, korszerű motorkerékpárt tudott bemutatni, bár az árnyoldalon megjelentek a spórolásból szériában elmaradt aluhengerek, import alkatrészek.

A hajtólánc beállítása egyszerű... - kép a német nyelvű kezelési útmutatóban

Addigra a gyártás gazdaságossága is minimálisra csökkent, és az állami vezetés hibái miatt (fixáras termék, befektetés hiánya, új típusok be nem vezetése) köztudottá vált, hogy meg fog szűnni a motorkerékpár gyártás hazánkban végül Csepelen is. Bár bejelentették, hogy 1975. július elsejével bezár a Motorkerékpárgyár – amit a dolgozók egyszerűen nem akartak elhinni – a gyártás még egészen 1975. október 24-ig folytatódott, majd aznap végleg leállt. A kötelező pótalkatrész gyártáson kívül nem készült más. A Motorkerékpárgyárban a felszámolás után kerékpárokat készítettek, például a híres Camping kerékpárt is, de ez nem tudta feledtetni a motorosokkal, gyári dolgozókkal az elmúlt több évtized méltán híres motorgyártása után maradt űrt.

Nincsenek megjegyzések: